پزشکی

اخبار و دانستنی های پزشکی

پزشکی

اخبار و دانستنی های پزشکی

۲۳بهمن

پنج حقیقت مهم در مورد بیماری ms

شنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۵، ۰۷:۳۵ ب.ظ


اسکلروز چندگانه(multiple sclerosis) که با نام انحصاری ام اس(ms) شناخته می شود یک بیماری التهابی است که در آن غلاف های میلین سلول های عصبی در مغز و نخاع آسیب می بیند. این آسیب دیدگی در توانایی بخش هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند می تواند اختلال ایجاد کند و باعث به وجود آمدن علائم و نشانه های زیاد جسمی شود.
بیش از 2.3 میلیون نفر در جهان ام اس دارند. هر چند که محققان در درک و درمان این بیماری اطلاعات زیادی به دست آورده اند اما هنوز بسیاری از پرسش ها و تصورات غلط در مورد ام اس وجود دارد. ما در این مقاله پنج حقیقت در مورد این بیماری را بیان کرده ایم.
با ما در ادامه مطلب همراه شوید.


1. علت آن نامشخص است

تصور می شود که ms یک بیماری خود ایمنی است، بیماری که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم خود حمله می کند. پزشکان علت این حمله را نمی دانند، اما آنها بر این باورند که عوامل زیر ممکن است خطر ابتلا به ms را افزایش دهد:

- سابقه داشتن یک بیمار مبتلا به ms یا دیگر بیماری های خودایمنی.
- سیگار کشیدن
- در سن 15 تا 60 سال بودن
-زندگی در آب و هوای معتدل

2. علائم ms

در ms، مشکلات ارتباط بین مغز و بدن می تواند به آسیب های جدی به اعصاب منجر شود. علائم این بیماری می تواند از ناخوشایند و آزاردهنده به ناتوان کننده و حتی کشنده تبدیل شود.
امید به زندگی برای افرادی که مبتلا به ms هستند خیلی مهم است، با توجه به اینکه راه درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما محققان در حال بررسی راه های درمان این بیماری هستند و به نتایج خوبی هم رسیده اند.
برخی از علائم شایع ms عبارتند از:

- مشکلات مثانه
- مشکلات روده
- مشکل در راه رفتن یا تعادل
- خستگی
- اختلال در عملکرد جنسی
- سفتی و بی خسی
- درد
- ضعف عضلانی
- لرزش
- دشواری های گفتاری
- مشکلات بلع
- مشکلات حافظه
- مشکلات بینایی
- افسردگی
- اضطراب
برخی از این علائم ممکن است در مراحل اولیه ms دیده شود. در صورت عدم درمان، علائم ms می تواند در طول زمان بدتر شود. فلج شدن یکی از علائم شدیدی است که در این بیماری وجود دارد اما تنها حدود یک سوم از بیماران مبتلا به ms فلج می شوند. اغلب افراد مبتلا به ms می توانند تحرک خود را حفظ کنند هر چند برخی از این افراد از دستگاه های کمکی مانند عصا استفاده  می کنند اما این افراد دچار فلج کامل نمی شوند.

3. تشخیص ms

تشخیص بیماری ms بسیار مشکل است زیرا علائم آن شبیه علائم دیگر بیماری ها است. متاسفانه تشخیص این بیماری برای پزشکان نیز مشکل است و آنها تست های متعددی برای رد کردن این بیماری در معاینات اولیه انجام می دهند. پزشکان برای تشخیص، تاریخچه پزشکی فرد را بررسی و سپس معاینات فیزیکی را آغاز می کنند. سپس ممکن است آنها آزمایش های زیر را برای بیمار تجویز کنند:

- آزمایش خون
- MRI
و دیگر آزمایش ها

اگر در یک فرد علائم غیر معمول بیشتری دیده شود پزشک آزمایش های بیشتری را تجویز می کند. جالب است بدانید که معمولا MRI تشخیص این بیماری را تایید می کند.
 کارشناسان می گویند که با بهبود روش های تشخیص، امید است که مدیریت بهتری به دنبال داشته باشد.

4. روی زنان بیشتر از مردان تاثیر می گذارد

به دلایل ناشناخته ms در زنان شایع تر است. در واقع زنان دو تا سه برابر بیشتر نسبت به مردان دچار این بیماری می شوند. مردم معمولا اولین نشانه های این بیماری را در سنین 20 تا 40 سال مشاهده می کنند. با وجود اینکه این بیماری در زنان شایع تر است اما زنانی که دچار بیماری ms شده اند لازم نیست نگران بارداری خود باشند.
جین فینلی(Jen fineli) می گوید: به دلیل ماهیت خودایمنی این بیماری، بیماران باید داروهای خود را به کمک پزشک زنان و زایمان و متخصص ms خود قبل از بارداری بررسی کنند.

5. ویتامین D و ms

اگر چه تعدادی دارو مورد تایید FDA برای درمان برخی از انواع ms وجود دارد، اما هنوز هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد. یک نوع اصلی از ms که شامل دوره های تشدید و بهبودی و به عنوان یک ms عود کننده(فروکش کننده) شناخته شده است به مواد مخدر واکنش نشان داده است. متاسفانه یک نوع اصلی دیگر از ms شناخته شده به عنوان ms پیش رونده(اولیه) به دارو پاسخ نمی دهد.
بسیاری از این دارو ها به نام اصلاح کننده بیماری(DMTs) نیز شناخته شده است اما این دارو ها عوارض جانبی خطرناکی دارند.
تحقیقات نشان می دهد که درمان با ویتامین D اضافی برای افراد مبتلا به ms امن است و می تواند در جلوگیری و درمان آن مؤثر باشد. در واقع افرادی که کمتر ویتامین D استفاده می کنند ممکن است خطر مبتلا به ms را در خود افزایش دهند.
دکتر ان باس(Ann Bass) مدیر بالینی در مرکز مغز و اعصاب در سن آنتونیو(San Antonio) می گوید: افراد مبتلا به ms باید یک شیوه زندگی سالم پیدا کنند به طوری که بتوانند در آن ویتامین D مصرف کنند و برنامه ورزشی مناسب داشته باشند و به وزن ایده آل برسند و آن را حفظ کنند و همچنین مصرف سدیم خود را کاهش دهند و سیگار هم نکشند.
وی در ادامه گفت: آنها باید یک شبکه حمایتی قوی و مانندگار شامل متخصصان مراقبت های بهداشتی، خانواده و دوستان داشته باشند.

با تشکر
منبع

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۲۳
محمد صیاداربابی

نظرات  (۱)

very good

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی