پزشکی

اخبار و دانستنی های پزشکی

پزشکی

اخبار و دانستنی های پزشکی

۱۵بهمن

در مطالعه قبلی دانشمندان با موفقیت سلول های بنیادی را به سلول های تولید کننده انسولین به نام سلول های بتا تبدیل کردند. با این حال در طول این تحقیقات دانشمندان خیلی زود به مشکل بزرگی بخورد کردند. مشکل این بود که کنترل مقدار انسولین سلول های بتا کار دشواری است.
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن توانستند این سلول ها را توسعه داده و سلول های بتا در حال حاضر میتوانند به گلوکز در خون واکنش نشان دهند.
محققان سلول های جدید را به موشهایی که قادر به تولید انسولین نیستند پیوند دادند. سلول ها در عرض چند روز ترشح هورمون را آغاز می کنند. با این حال بهتر است آنها برای چند ماه برای کنترل قند خون این حیوانات به آنها کمک کنند.
 مدیر پروژه دکتر Jeffrey R. Millman میگوید:« ما قادر به غلبه بر اکثر مشکلات این سلول ها شده‌ایم.» وی افزود:« وقتی سلول های جدید با گلوکز مواجه میشوند سریعتر و بهتر از سلول های بتا کار خود را انجام می دهند.


میلیون ها نفر دیابت دارند!

دیابت یک بیماری غیر قابل درمان است که بر روی بسیاری از افراد اثر خود را میگذارد. در دیابت نوع دو که شایع ترین نوع این بیماری است بدن یا انسولین تولید نمیکند و یا به درستی به آن پاسخ نمی‌دهد.
اگر چه پانکراس میتواند در ابتدا انسولین تولید کند اما با گذشت زمان دیگر پانکراس ضعیف شده و قادر به تولید انسولین نیست. و در نتیجه پس از مدتی میزان قند خون بدن افزایش یافته و بدن قادر به کنترل آن نیست. افزایش قند خون موجب مشکلات جدی در سلامت بدن میشود.
حدود 30.3 میلیون یا 9.4 درصد از جمعیت آمریکا مبتلا به دیابت هستند. انجمن دیابت آمریکا تخمین میزند که از این آمار فقط 7.2 میلیون نفر دیابت را تشخیص داده‌اند. در حال حاضر در آمریکا هر سال حدود 1.5 میلیون تشخیص جدیده داده میشوند.
جالب است بدانید دیابت هفتمین علت مرگ و میر در آمریکا است و همچنین اگر این بیماری را کنترل نکنید ممکن است عوارض ناخوشایندی ایجاد کند. دیابت میتواند بر روی چشم ها, اعصاب و پوست تاثیر بگذارد و همچنین احتمال افزایش فشار خون و سکته در افراد مبتلا به این بیماری بیشتر است.
از علائم شایع ابتلا به دیابت میتوان به افزایش تشنگی و ادرار, گرسنگی بیش از حد, خستگی شدید و مشکلات بیماری اشاره کرد.

آیا این روش(سلولهای بتا) در انسان کار می کند؟

دیابت در حال افزایش است و جای تعجب نیست که محققان در تلاش برای یافتن درمان های جدید دیابت باشند.
با توجه به تحقیقاتی که محققان دانشکده علوم پزشکی دانشگاه واشنگتن انجام دادند متوجه شدند که در برخی موارد سلول ها انسولین بیش از حد تولید میکنند در حالی که در برخی موارد دیگر این سلول ها قادر به تولید انسولین به میزان کافی نیستند! هیچ یک از این شرایط برای کنترل دیابت در انسانها مناسب نیست. با این وجود در این مطالعه سلول های بتا قابل اعتماد بودند.
این تحقیق یک مسیر جدید و هیجان انگیزی برای محققان دیابت نشان میدهد. آیا این مفهوم باعث تولید انسولین در بدن میشود و همچنین به خوبی کار میکند؟
آزمایش های بالینی باید انجام شود, اما ابتدا دانشمندان باید راهی بی خطر برای آزمایش سلول ها بر روی انسان ها پیدا کنند. اگر روشی قابل اعتماد برای تست و بررسی پیدا شود, دکتر میلمن(Millman) برنامه های خوبی برای این سلول ها دارد. او و تیمش قادرند در عرض چند هفته بیش از یک میلیارد سلول بتا تولید کنند.
اگر چه هنوز مسیری طولانی و دشوار برای درمان قطعی دیابت وجود دارد اما این امر میتواند اثر قابل توجهی بر درمان دیابت باشد.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۱۱/۱۵
محمد صیاداربابی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی