پزشکی

اخبار و دانستنی های پزشکی

پزشکی

اخبار و دانستنی های پزشکی

۲۹بهمن

رژیم غذایی فاقد گلوتن و عواقب آن

جمعه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۵، ۰۶:۰۰ ق.ظ

رژیم غذایی فاقد گلوتن ممکن است عواقب ناخواسته ای برای سلامتی داشته باشد.


یک مطالعه جدید نشان می دهد که یک رژیم غذایی فاقد گلوتن ممکن است خطرات جدی برای سلامت بدن ایجاد کند و خطر ابتلا به آرسنیک و جیوه را افزایش دهد.

مطالعات ماریا آرگوس(Maria Argos)، استادیار اپیدمیولوژی در دانشگاه ایلینوی در شیکاگو(UIS) و همکارانش به تازگی در مجله اپیدمیولوژی منتشر شده.

گلوتن نوعی پروتئین است که در جوانه گندم، جو و محصولات جانبی این دانه ها یافت می شود. برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک(نوعی بیماری خود ایمنی است) استفاده از یک رژیم غذایی فاقد گلوتن تنها راه درمان این بیماری است.

آرد برنج یک جایگزین خوب برای گلوتن استفاده کنند می توانند آرد برنج را جایگزین گلوتن قرار دهند.

آرسنیک و سطح جیوه بالاتر با یک رژیم فاقد گلوتن


با هدف بررسی ارتباط بین رژیم غذایی فاقد گلوتن و قرار گرفتن در معرض این فلز سمی، آرگوس(Argos) و تیم تحقیقاتی داده هایی که از 7471 نفر مورد تحقیق سازمان ملی بهداشت و تغذیه در سال های 2009 تا 2014 بودند را بررسی کردند.

از بین این افراد 73 شرکت کننده بین سنین 6 تا 80 سال وجود داشت که از یک رژیم غذایی فاقد گلوتن استفاده می کردند. از این افراد نمونه خون و ادرار گرفته شد تا برای سطوح آرسنیک و جیوه مورد بررسی قرار گیرد.

محققان دریافتند که سطح هر  یک از این دو مواد سمی بین افرادی که یک رژیم غذایی فاقد گلوتن مصرف می کنند و کسانی که از محصولات گلوتن دار استفاده می کنند بیشتر است، بطوری که سطح جیوه 70 درصد در خون این افراد بالاتر بوده است. همچنین میزان آرسنیک در ادرار این افراد تقریبا دو برابر بود.

با توجه به سخنان آرگوس(Argos) این یافته ها نشان می دهد که ممکن است پیامد های ناخواسته ای برای افرادی که از رژیم غذایی فاقد گلوتن استفاده می کنند وجود داشته باشد، هر چند که برای تایید این مسئله تحقیقات بیشتری لازم است.

ماریا آرگوس اشاره می کند که مقرراتی در اروپا برای استفاده از آرسنیک در مواد غذایی وجود دارد که ایالات متحده نیز می تواند از مقرراتی مشابه این مقررات بهره  مند شود.


با تشکر

منبع

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۲۹
محمد صیاداربابی

نظرات  (۱)

سلام.مطلب خوب و با بحث و تجزیه ی زیادیه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی