پزشکی

اخبار و دانستنی های پزشکی

پزشکی

اخبار و دانستنی های پزشکی

۰۹بهمن

آناتومی

شنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۵، ۰۹:۲۷ ب.ظ

آناتومی ماکروسکوپی(آناتومی ناخالص) چیست؟


      در پزشکی، آناتومی ماکروسکوپی به عنوان آناتومی توپوگرافی و یا آناتومی ماکرو نیز تعریف می شود. آناتومی ماکروسکوپی به ساختارهای بیولوژیکی که ممکن است با چشم غیر مسلح دیده نشود می پردازد.

در کالبد شکافی بریدن بعضی از قسمت های جسد انسان و یا حیوان آن قسمت را مورد بررسی قرار می دهند. یکی از روش های مطالعه این نوع آناتومی، آندوسکوپی(Endoscopy) می باشد که با قرار دادن یک دوربین در انتهای یک لوله و هدایت آن به داخل بدن موجودات زنده میتواند در مطالعات آناتومی ماکروسکوپی مؤثر باشد. از دیگر روش های مطالعه آناتومی ماکروسکوپی تصویر برداری با تشدید مغناطیسی یا همان MRI (Magnetic Resonance Imaging) می باشد.

دانشجویان رشته پزشکی و دندانپزشکی به عنوان بخشی از دوره خود باید به انجام نوعی کار عملی در آناتومی ماکروسکوپی انسان بپردازند که این همان کالبد شکافی است. در بسیاری از موارد دانشجویان اجساد انسان را تشریح می کنند.


آناتومی میکروسکوپی چیست؟


      آناتومی میکروسکوپی با عنوان بافت شناسی نیز شناخته می شود که در آن به مطالعه و بررسی بافت های انسان و حیوانات و گیاهان می پردازد. آناتومی میکروسکوپی با برش و رنگ آمیزی(از تکنیک های بافت شناسی) و پس از آن با قرار دادن در زیر میکروسکوپ نوری مطالعه می شود.

در واقع منظور از برش دادن این است که بافت را به قطعات نازک در می آورند به طوری که بتوانند مورد بررسی قرار دهند. با رنگ های بافتی، بافت ها را رنگ می کنند و یا رنگ آنها را پر رنگ تر می کنند تا بتوانند راحت تر آنها را مورد بررسی قرار دهند. بافت شناسی یک رشته است که برای درک و پیشرفت پزشکی، دامپزشکی، زیست شناسی و برخی از رشته های علوم زیستی، حیاتی است.


بافت شناسی استفاده می شود برای:

- آموزش: اسلاید های بافت شناسی معمولا در آزمایشگاه های دانشگاه ها برای دانشجویانی که در حال مطالعه ساختار بافت های بیولوژیکی هستند، مورد استفاده قرار میگیرد.

- تشخیص: نمونه بافت از بیمار گرفته شده و به آزمایشگاه ارسال می شود و در آزمایشگاه متخصص بافت شناسی(histologist) نمونه را مورد بررسی قرار می دهد.

- تحقیقات پزشکی قانونی: مطالعه میکروسکوپی از بافت های بیولوژیکی میتواند کمک کند تا علت مرگ شخص را پیدا کنند.

- باستان شناسی: با بررسی نمونه های بیولوژیکی به جا مانده از انسان حیوانات و گیاهان کمک شایسته ای به جمع آوری اطلاعات از تاریخ میکند.


آناتومی انسان


      آناتومی بدن انسان، در واقع مطالعه ساختار بدن انسان به کمک بافت شناسی و آناتومی ماکروسکوپی می باشد.

بیشتر افرادی که با بیماران در ارتباط هستند باید مطالعاتی در مورد آناتومی و بافت شناسی ناخالص داشته باشند. این افراد شامل امدادگران، فیزیوتراپیست ها، پزشکان و دانشمندان بیولوژیکی می شوند.

یکی از نیاز های اصلی دانشجویان پزشکی انجام کار عملی تشریحی که شامل کالبد شکافی و بازرسی اجساد می شود، می باشد.


با تشکر

منبع

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۰۹
محمد صیاداربابی

نظرات  (۲)

خیلی مطالبتون زیباست.امید وارم شاد و سر زنده باشید و مطالب بیشتر و زیبایی مانند این مطلب بگذارین.در پناه حق...
عالی بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی