پزشکی

اخبار و دانستنی های پزشکی

پزشکی

اخبار و دانستنی های پزشکی

۰۸بهمن

8 درمان طبیعی برای فیبرومیالژیا

جمعه, ۸ بهمن ۱۳۹۵، ۰۶:۲۷ ب.ظ
فیبرومیالژیا(Fibromyalgia) چیست؟

      فیبرومیالژیا یک اختلال پیچیده است که باعث درد و خستگی در عضلات می‌شود. این درد بر روی نقاط حساس بدن از جمله در گردن، شانه ها، پشت، باسن، بازوها و ساق پاها زمانی که فشار بر این نقاط وارد می‌شود رخ می‌دهد.
هنوز پزشکان نمی‌دانند چه چیزی باعث فیبرومیالژیا می‌شود. این درد را می‌توان در تمام سنین، جنس و قومیت دید اما این درد در زنان میان سال بیشتر دیده می‌شود.
علاوه بر این، فیبرومیالژیا در افرادی که سابقه بیماری آرنریب روماتوئید(رماتیسم مفصلی) و یا سایر بیماری های خود ایمنی دارند، بیشتر دیده می‌شود.
هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد اما می‌توان با تغییر شیوه زندگی علائم فیبرومیالژیا را کاهش داد، که ما 8 راه را به شما می‌گوییم با ما در ادامه مطلب همراه شوید.

1. خواب
    
      خواب کافی برای مدیریت علائم فیبرومیالژیا بسیار مهم است. علاوه بر این عادات درست خوابیدن نیز می‌تواند نقش مهمی در کاهش درد ناشی از فیبرومیالژیا داشته باشد.

از شیوه های درست خوابیدن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

- چرت زدن در طول روز را به حداقل برسانید.
- تنظیم زمان خواب.
- محدود کردن نور و  سر و صدا در زمان خواب.

2. ورزش

      ورزش کردن ممکن است در ابتدا سخت و خسته کننده باشد، مخصوصا زمانی که بار اول است که شروع به ورزش کردن می‌کنید. اما این مهم است که برنامه ورزشی شما مشخص باشد و ترک نشود. با ورزش مناسب و مرتب عضلات در طول زمان قوی می‌شود و درد و ناراحتی را کاهش می‌دهد.
برای افرادی که دچار فیبرومیالژیا شده‌اند پیشنهاد می‌شود که قبل از شروع برنامه ورزشی با دکتر خود مشورت کنند. پیاده‌روی، شنا و ایروبیک آب به طور کلی ورزش های مناسبی برای شروع هستند. برای برنامه ورزشی مناسب می‌توانید از یک فیزیوتراپیست کمک بگیرید.

3. استراحت کردن


      افرادی که مبتلا به فیزیومیالژیا هستند ممکن است که زودتر خسته شوند، بنابراین پیشنهاد می‌شود زمانی که احساس خستگی می‌کنید، استراحت کنید. کارهایی که شما را زود خسته می‌کند را کمتر انجام دهید.

4. حفظ یک شیوه زندگی سالم


      این مورد از خوب غذا خوردن و ورزش کردن مهمتر است. کاهش مصرف کافئین، الکل، نیکوتین و مواد مخدر می‌تواند استرس را کمتر و خلق و خو را بهبود بخشد.


5. کاهش استرس

     
      بسیاری از مردم استرس را علت تشدید علائم فیبرومیالژیا می‌دانند. از راه‌های مدیریت و کاهش استرس می‌توان به یوگا، ورزش و سرگرمی های دیگر اشاره کرد که برای افراد مبتلا به فیبرومیالژیا خیلی از این راه های مناسب و ضروری است.

6. طب سوزنی


      طب سوزنی یک نوع طب سنتی چینی است که در آن پزشکان سوزن های کوچک را به نقاط خاصی از بدن فرو می‌کتتد. برخی بر این باورند که این سوزن ها باعث تغییر جریان خون و سطح شیمیایی آن می‌شود، که باعث می‌شود تا درد ناشی از فیبرومیالژیا تسکین یابد.

7. ماساژ


      ماساژ درمان شناخته شده برای عضلات و مفاصل است. ماساژ صحیح باعث کاهش استرس، ترویج آرامش و تسکین درد می‌شود.


8.یوگا و تای‌چی(Tai chi)

      یوگا و تای‌چی هر دو شیوه ملایم و آهسته‌ای از ترکیب حرکات با مدیتیشن و تنفس عمیق است. هر دو نوع این ورزش ها می‌تواند در مدیریت فیبرومیالژیا موثر باشد. طبق مطالعاتی که در سال 2010 صورت گرفت نتیجه بر این شد که تای‌چی برای تسکین درد ناشی از فیبرومیالژیا موثرتر است. با این حال باز هم مطالعات بیشتری نیاز است.
 

سخن پایانی:


      با توجه به اینکه این روزا همگی از درد ناله می‌کنند و طبق حرف های بعضی از پزشک ها که میگن بسیاری از درد های بدن ما ناشی از فشار های عصبی هست. من فکر میکنم که یک راه دیگه برای مدیریت این درد کاهش فشارهای عصبی است. اما من نمیتونم نظر قطعی بدم چونکه من نه پزشکم و نه دانشجوی پزشکی!!!

از شما دوستان دعوت می‌کنم اگر توضیحاتی به غیر از مطالب بالا دارید در قسمت نظرات همین مطلب ارائه دهید.
با تشکر
منبع
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۰۸
محمد صیاداربابی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی