پزشکی

اخبار و دانستنی های پزشکی

پزشکی

اخبار و دانستنی های پزشکی

۰۴بهمن

ربات نرم

دوشنبه, ۴ بهمن ۱۳۹۵، ۰۳:۲۹ ب.ظ
ربات نرم
      گروهی از محققین موفق به ساخت رباتی شدند که قادر است به عضلات قلب در پمپاژ کردن خون کمک‌ کند. این فن آوری جدید می‌تواند یک نجات دهنده خوب برای افرادی که مبتلا به نارسایی قلب در انتظار پیوند باشد.

      نارسایی قلب زمانی رخ می‌دهد که بطن ها نمی‌توانند کار خود را که پمپاژ خون است انجام دهند. تعداد انبوهی از این بیماران در لیست انتظار پیوند هستند اما خیلی از این افراد قبل از اینکه یک اهدا کننده پیدا شود می‌میرند. بنابراین پیدا کردن راه های جدید یک امر مهم است، که طراحی در اولویت قرار دارد.

در حال حاضر می‌توان دستگاه کمکی بطن(VADs) را تنها راه برای درمان بیمارانی که مبتلا به نارسایی قلبی در انتظار پیوند هستند قرار داد، اما این روش نیز ایده آل نیست.


دستگاه کمکی VADs چیست؟


      دستگاه کمکی VADs در واقع یک پمپ مکانیکی است که می‌تواند کار بطن ها که پمپاژ خون است انجام دهد، این دستگاه در واقع خون را از دهلیز ها گرفته و خون رسانی به اندام های حیاتی را انجام می‌دهد. از آنجا که کار این دستگاه باعث می‌شود که خون با مواد خارجی تماس پیدا کند نیاز به دارو دارد، اما این داروها خطر سکته مغزی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد.


عصر جدید ربات‌ها


      دکتر فرانک پیگولا (Dr Frank Pigula) از بیمارستان نورتون در Louisville که در تحقیقی در بیمارستان کودکان بوستون در ماساچوست شرکت کرده بود، توضیح می‌دهد که:" این رشته قلبی در حال توسعه فشرده سازی قلب به جای دستگاه VADs پمپ کردن خون با توجه به محدودیت های فن آوری تبدیل شده بود. اما در حال حاضر با پیشرفت رباتیک آن را فراموش کردیم."

این هفته اثبات جدیدی از مفهوم بازگشایی برای دستگاه های فشرده سازی قلب در مجله Science Translational Medicine منتشر شد. که یک تیم از مهندسان زیست پزشکی و پزشکان از دانشگاه هاروارد در کمبریج، ماساچوست و بیمارستان کودکان بوستون یک ربات طراحی و تست کردند  که می‌تواند مانند یک بطن سالم کار کند.

اگرچه تصور کلاسیک ما از ربات یک جسم جامد قادر به تحمل جنگ است، اما در صنعت پزشکی نیز نقش مهمی داشته مانند اندام های مصنوعی که این در مقابل تصور ما در تضاد است. این ربات ها از الاستومر، الیاف و سایر مواد پر کننده ساخته شده که به اصطلاح ربات نرم گفته می‌شود که قادر به نعامل صمیمانه با آناتومی بدن انسان دارد.

این استین ها از مواد زیست سازگار ساخته شده تا از انعقاد خون جلوگیری کند و میزان خطر عفونت را نیز به حداقل برساند.

به گفته دکتر نیکولای واسیلیو (Dr nikolay vasilyev ) همکار نویسنده مقاله حاضر:" محرک عضلات این ربات اساسا مصنوعی هستند." این ربات مانند بطن ها کار می‌کتد که به کمک هوا فشرده می‌شود.


ربات نرم یک نجات بخش قوی


      نویسنده این تحقیق دکتر الن روشه(Ellen Roche) که در حال حاضر در دانشگاه ملی ایرلند در شهر گالوی(Galway) است، می‌گوید که:" ما می‌توانیم به کمک این دستگاه این مشکل بیمار را تنظیم کنیم."

بنابراین، اگر یک طرف قلب بیمار ضعیف‌تر است می‌توان آن را بر این اساس اصلاح کرد.

او ادامه می‌دهد:" من خوشبینم که این ربات نرم می‌تواند بره طور بالقوه برای توانبخشی قلبی کوتاه مدت و علاوه بر این در درمان دراز مدت استفاده شود."

این ربات می‌تواند فرصت واقعی و خوبی برای نجات بیمارانی باشد که مبتلا به نارسایی قلب شده‌اند.


با تشکر

منبع

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۰۴
محمد صیاداربابی

نظرات  (۱)

خوب بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی